Oppimisen ja opetuksen painopiste on viime vuosina siirtynyt teoreettisen tiedon hankkimisesta korostamaan osaamista, kokonaisuuksien hahmottamista ja taitojen soveltamista käytäntöön. Tawastan oppimisjärjestelmien projektipäällikkö Karoliina Nisula kehitti väitöstyössään avoimen lähdekoodin toiminnanohjausjärjestelmän yhteyteen liiketoimintasimulaation, jossateoria ja käytännön tekeminen yhdistyvät.

Väitöstyössä tutkittiin myös tietojärjestelmiin perustuvien oppimisympäristöjen tarjoamia mahdollisuuksia opiskelijan jatkuvaan arviointiin ja ohjaukseen. - Tietojärjestelmäpohjaiset oppimisympäristöt keräävät paljon dataa, mutta niiden tuottamaa tietoa hyödynnetään vielä varsin vähän. Oppimisanalytiikka ja arviointi pitäisi huomioida jo suunnitteluvaiheessa ja rakentaa luonnolliseksi osaksi oppimisympäristöä, Nisula toteaa.

Väitöskirja Holistic business learning environment - bringing practice and integration to business education tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunnassa keskiviikkona 22.05.2019 klo 12 Hervannan kampuksen Rakennustalon salissa RG202 (Korkeakoulunkatu 5). Vastaväittäjänä toimii apulaisprofessori Birgit Rognebakke Krogstie (Norwegian University of Science and Technology). Tilaisuutta valvoo professori Samuli Pekkola Tampereen yliopiston johtamisen ja talouden tiedekunnasta.

Lisää tietoa aiheesta löytyy Tampereen yliopiston sivuilta.
Väitöskirjaan voi tutustua osoitteessa.

Futural -tuoteperhe on laajentunut hallitsemaan järjestöjen ja organisaatioiden osaamisvarantoa.

Futural Societyn avulla organisaatio saa koostettua toimintaansa liityyvien ihmisten osaamisen, kiinnostuksen aiheet ja kokemuksen yhteen tietojärjestelmään, jossa sitä voidaan ylläpitää ja hyödyntää.

Lue lisää Futural Society -järjestelmästä täältä.

Ensin oppiminen, sitten järjestelmät - Make learning great again!


Eperusteet, O365, Moodle, oppilashallinto, Futural Skills, Google, eHoks, OpenEducat, Koski....

Opetukseen tarjotaan laaja kirjo erilaisia uusia järjestelmiä jo käytössä olevien lisäksi. Tämän kaiken keskellä kokonaisuuden hahmottaminen vaikeutuu kun suunnitellaan järjestelmien optimoitua käyttöä opetuksen arjessa ja resurssien tarkoituksenmukaista käyttöä.

Mitä pitäisi tehdä missäkin ja miten järjestelmät liittyvät toisiinsa? Tehdäänkö samoja asioita eri järjestelmissä ja putoaako joku asia järjestelmien väliin? Entä mitä pitäisi automatisoida ja mitä tehdä käsin? Mitä ostaa ulkopuolelta ja mitä tehdä itse? Mihin kohtaan on järkevä tehdä integraatioita? Missä ovat suurimmat aikasyöpöt ja laaturiskit? Mihin kehitysresurssi kannattaisi laittaa, jotta voitaisiin keskittää resurssit opettamiseen ja oppimiseen?

Tawasta ja Mediamaisteri pitävät yhteisen workshopin eri järjestelmien käytöstä opetuksessa ITK-messuilla keskiviikkona 20.3. klo 10-13. Ilmoittaudu mukaan ilmaiseen työpajaan tästä.

Lisäksi olemme esittelemässä Tampereen Aikuiskoulutuskeskuksen kanssa Futural Skillsiä sähköpuolen opinnoissa.